Kort oppsummert
- Lag en informasjonsbank med informasjon om IT-yrker, utdanning og arbeidsoppgaver.
- Du kan for eksempel bruke Obsidian Markdown til å organisere informasjonen.
- Senere kan vi synkronisere banken til GitHub og lage en nettside med MkDocs.
- Informasjonsbanken kan brukes til levering av oppgaver, men ikke minst være et samlepunkt for kunnskap til deg selv.
Hva?
Lag en informasjonsbank som kan inneholde nyttig informasjon du lærer i løpet av året, eller andre ting som du gjerne ikke vil glemme. Du kan for eksempel bruke Obsidian Markdown til å lage og organisere notatene dine. Tenk på informasjonsbanken som en digital arbeidsbok og kunnskapsbase.
Hvorfor?
Hvorfor ikke? Vi skal også bruke informasjonsbanken i Utvikling og Driftstøtte faget. Word dokumenter og lignende går ofte tapt, men dersom vi bruker versjonskontrollsystemer som GitHub kan vi ta vare på dataen som kan være kjekt å mimre tilbake på senere. Publisering av Markdown dokumenter er blant annet enkelt ved å bruke prosjekter som MkDocs, som er noe vi skal se på senere.
Hvordan?
Vi anbefaler at du setter deg inn i Obsidian programvaren og blir kjent med Markdown sin syntax. I motsetning til Word hvor formateringen er “usynlig”, bruker Markdown spesialtegn for å endre på det visuelle. https://www.markdownguide.org/cheat-sheet/ er en god start.
Utklipp fra https://www.markdownguide.org