Vanskelighetsgrad: 
Oppgave 2 gikk ut på å gjøre Python til en kalkulator. Nå skal Python gjøre deg til en kalkulator!
Lag et program som gir deg et tilfeldig mattestykke: for eksempel 3 * 4 = ?. Deretter ber programmet deg om å skrive inn svaret på regnestykket.
- ❌ Hvis svaret er feil får du beskjed om dette og programmet vil gi deg det rette svaret.
- ✅ Hvis du svarer rett får du en fin hipp hurra melding!
Programmet skal kunne gi deg spørsmål som er +, - og *. Pluss, minus, ganging.
Hint: Velge regne-operasjon:
Du bruke følgende kode for å velge regne-operasjonen:
import random
operation = random.choice("+-*")
Ekstra!
- 🪓 Legg til kode for å spørsmål med deling.
- Her må du legge til at deling spesifikt aldri kan velge tallet 0 til å dele på.
- Her kan du også se om du klarer å finne ut hvordan du kan fikse kommaverdiene slik at de alltid er løsbare. Eksempel kan være å runde opp til nærmeste 0.1.
- Her må du legge til at deling spesifikt aldri kan velge tallet 0 til å dele på.
- 🗒️ La programmet lage for eksempel 10 tilfeldige mattestykker etter hverandre.
- Gjør om slik at programmet holder styr på hvilke av de 10 mattestykkene du svarte feil på, så gi resultatet til spilleren når quizzen er ferdig.
- Lag mattestykkene mer kompliserte. Eksempler:
- Flere operasjoner etter hverandre:
2 + 3 + 4 = ? - Parenteser i spørsmålet:
4 * (5 + 4) = ? - Andre operasjoner (f.ex. Kvadratrot):
√4 + 2 = ?
- Flere operasjoner etter hverandre:
- Gjør det slik at du kan få ligninger som spørsmål.
- ✅ Lag en funksjon for hver type spørsmål og velg mellom dem tilfeldig:
generate_normal(),generate_equation(). - ✏️ Skriv disse ut som for eksempel:
3 * x = 6, x = ?
- ✅ Lag en funksjon for hver type spørsmål og velg mellom dem tilfeldig:
- Lag mer kompliserte ligninger som for eksempel
x² + x - 6 = 0.- ✅✅ Her må du kunne godta to svar samtidig siden en slik ligning kan ha to svar.