Mattequiz

Skip to content

Vanskelighetsgrad: Medium

Oppgave 2 gikk ut på å gjøre Python til en kalkulator. Nå skal Python gjøre deg til en kalkulator!

Lag et program som gir deg et tilfeldig mattestykke: for eksempel 3 * 4 = ?. Deretter ber programmet deg om å skrive inn svaret på regnestykket.

  • ❌ Hvis svaret er feil får du beskjed om dette og programmet vil gi deg det rette svaret.
  • ✅ Hvis du svarer rett får du en fin hipp hurra melding!

Programmet skal kunne gi deg spørsmål som er +, - og *. Pluss, minus, ganging.

Hint: Velge regne-operasjon:

Du bruke følgende kode for å velge regne-operasjonen:

import random

operation = random.choice("+-*")

Ekstra!

  • 🪓 Legg til kode for å spørsmål med deling.
    • Her må du legge til at deling spesifikt aldri kan velge tallet 0 til å dele på.
      • Her kan du også se om du klarer å finne ut hvordan du kan fikse kommaverdiene slik at de alltid er løsbare. Eksempel kan være å runde opp til nærmeste 0.1.
  • 🗒️ La programmet lage for eksempel 10 tilfeldige mattestykker etter hverandre.
  • Gjør om slik at programmet holder styr på hvilke av de 10 mattestykkene du svarte feil på, så gi resultatet til spilleren når quizzen er ferdig.
  • Lag mattestykkene mer kompliserte. Eksempler:
    • Flere operasjoner etter hverandre: 2 + 3 + 4 = ?
    • Parenteser i spørsmålet: 4 * (5 + 4) = ?
    • Andre operasjoner (f.ex. Kvadratrot): √4 + 2 = ?
  • Gjør det slik at du kan få ligninger som spørsmål.
    • ✅ Lag en funksjon for hver type spørsmål og velg mellom dem tilfeldig: generate_normal(), generate_equation().
    • ✏️ Skriv disse ut som for eksempel: 3 * x = 6, x = ?
  • Lag mer kompliserte ligninger som for eksempel x² + x - 6 = 0.
    • ✅✅ Her må du kunne godta to svar samtidig siden en slik ligning kan ha to svar.