Gjettelek

Skip to content

Vanskelighetsgrad: Easy

Lag et Python program som velger et tilfeldig tall mellom 1 og 10. (Du kan velge et annet spenn hvis du vil). Deretter skal en spiller prøve å gjette tallet.

Programmet skal gjøre følgende:

  • 🎲 Velge et tilfeldig tall
  • Spørre spilleren om et tall
  • ✅ Sjekke om spilleren gjettet riktig
    • Gi en beskjed om spilleren gjettet riktig
    • Hvis ikke, gi beskjed om dette også
Hint!

Husk at for å velge tilfeldige tall kan du bruke random biblioteket:

import random

# bytt ut start og end
tall = random.randint(start, end)

Husk også å gjøre brukerens svar om til en int!

Ekstra!

  • Gjør om på koden til å bruke en for-loop eller en while-loop som “looper” flere ganger slik at brukeren kan få gjette igjen hvis de gjettet feil.
  • Endre på loopen til å stoppe når du gjetter rett. Hint: break
  • Legg til kode for å sjekke om du gjettet for høyt eller for lavt og gi beskjed til spilleren om dette.
    • Her kan du si "For høyt" og "For lavt", eller, så kan du ha en "Varmere", "Kaldere" basert på hvor langt unna du er.
  • Når spillet er over, gi beskjed om hvor mange forsøk spilleren brukte.
  • Legg til kode der spilleren kan velge vanskelighetsgrad før spillet begynner.
    • 🟩 Lett: 1 til 10
    • 🟨 Medium: 1 til 50
    • 🟥 Vanskelig: 1 til 100
  • Legg til en modus i koden som lar datamaskinen spille mot deg. Her skal du bli spurt om et tall så skal datamaskinen prøve å gjette seg fram til svaret!
  • Lag to vanskelighets-grader for datamaskinen.
    • Den ene velger tilfeldig
    • Den andre bruker litt logikk for å finne fram
  • Legg til farger på tekst for å gjøre teksten finere.
    • Her kan du ta enten ta i biblioteket som heter colorama (anbefales), eller bruke fargekoder direkte i terminalen: ANSI Escape Codes.