Vanskelighetsgrad: 
Lag et Python program som velger et tilfeldig tall mellom 1 og 10. (Du kan velge et annet spenn hvis du vil). Deretter skal en spiller prøve å gjette tallet.
Programmet skal gjøre følgende:
- 🎲 Velge et tilfeldig tall
- ❓ Spørre spilleren om et tall
- ✅ Sjekke om spilleren gjettet riktig
- Gi en beskjed om spilleren gjettet riktig
- Hvis ikke, gi beskjed om dette også
Hint!
Husk at for å velge tilfeldige tall kan du bruke random biblioteket:
import random
# bytt ut start og end
tall = random.randint(start, end)
Husk også å gjøre brukerens svar om til en int!
Ekstra!
- Gjør om på koden til å bruke en
for-loop eller enwhile-loop som “looper” flere ganger slik at brukeren kan få gjette igjen hvis de gjettet feil. - Endre på loopen til å stoppe når du gjetter rett. Hint:
break
- Legg til kode for å sjekke om du gjettet for høyt eller for lavt og gi beskjed til spilleren om dette.
- Her kan du si
"For høyt"og"For lavt", eller, så kan du ha en"Varmere","Kaldere"basert på hvor langt unna du er.
- Her kan du si
- Når spillet er over, gi beskjed om hvor mange forsøk spilleren brukte.
- Legg til kode der spilleren kan velge vanskelighetsgrad før spillet begynner.
- 🟩 Lett: 1 til 10
- 🟨 Medium: 1 til 50
- 🟥 Vanskelig: 1 til 100
- Legg til en modus i koden som lar datamaskinen spille mot deg. Her skal du bli spurt om et tall så skal datamaskinen prøve å gjette seg fram til svaret!
- Lag to vanskelighets-grader for datamaskinen.
- Den ene velger tilfeldig
- Den andre bruker litt logikk for å finne fram
- Her kan du ta i bruk en type “binary search” logikk. Les om dette her: Wikipedia Binary Search.
- Legg til farger på tekst for å gjøre teksten finere.
- Her kan du ta enten ta i biblioteket som heter
colorama(anbefales), eller bruke fargekoder direkte i terminalen: ANSI Escape Codes.
- Her kan du ta enten ta i biblioteket som heter